نوجوان امروز (سایت فارس )
27 بازدید
موضوع: علوم تربیتی
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0

مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی در گفت‌وگو با فارس:
‌عملکردمان در زمینه الگوسازی برای نوجوانان ضعیف است

خبرگزاری فارس: مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی با اشاره به ضرورت ارائه ابزار و الگوی لازم به نسل جوان گفت: در زمینه الگو‌سازی برای نوجوانان خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم.


حجت‌الاسلام محمدعلی اخوان امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در قم، به مناسبت سالروز شهادت شهید فهمیده و روز نوجوان، اظهار کرد: باید روی شخصیت شهید فهمیده کار دقیق روانشناختی کرد تا دریابیم چطور یک نوجوان که باید مشغول درس و تفریح باشد؛ به کسی تبدیل می‌شود که یک شبه از فرش تا عرش را طی می‌کند.
وی افزود: باید تحقیق کرد که چگونه یک نوجوان می‌تواند برای یک جامعه آنگونه که حضرت امام خمینی(ره) فرمود، تا مقام رهبری برسد.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی تاکید کرد: باید روش‌های مناسب برای تربیت را از منابع اصیل دینی و وطنی که در اختیار داریم، استخراج کرده و استفاده کنیم.
وی گفت: در زمینه آموزشی کارهای زیادی انجام‌ می‌شود؛ مانند تدریس درس‌هایی مثل دینی و قرآن در مدارس که باید هم باشد اما کار تربیتی منسجم صورت نمی‌پذیرد.
اخوان افزود: باید در زمینه آموزشی نرم‌افزارهایی از جنس همان نرم‌افزاری که موجب تحول در شهید فهمیده شد، تدوین و به کار برده شود.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم از الگوی تربیتی شهید فهمیده گرته‌برداری کنیم‌ باید بگوییم کار سخت و مسئولیت‌پذیری به همراه نیت الهی سبب این تحول در وی شد.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی ادامه داد: شهید فهمیده در معرض یک کار مشکل با نیت الهی، به همراه احساس مسئولیت در برابر کشور، دین و هموطنانش قرار گرفت و این می‌تواند برای ما یک روش تربیتی مفید باشد.
وی افزود: مولفه دیگر در الگوی شهید فهمیده پیوند عمیق قلبی با خدا و ایمان به او بود که او را به یک شخصیت خاص در دوران دفاع مقدس تبدیل کرد.
اخوان تصریح کرد: یکی از این نرم‌افزارها می‌تواند اردوهای جهادی دانش‌آموزی باشد که در حال حاضر توسط بسیج دانش‌آموزی و انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی برگزار می‌شود.
وی گفت: در این اردوها نیز نوجوانان در معرض کار سخت با نیت الهی به همراه مسئولیت پذیری در قبال جامعه می‌پردازند که شاهد هستیم این نوجوان پس از بازگشت از این اردوها چهره و روحیه‌شان شبیه امثال شهید فهمیده می‌شود.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی تاکید کرد: یک مثال دیگر در مباحث تربیتی و ابزاری که از گذشتگان به ما رسیده نرم‌افزار هیئت است.
وی خاطرنشان کرد: ما زیاد از هیئت و اشک ریختن برای ائمه صحبت می‌کنیم اما هیئتی که مخصوص نوجوانان باشد و بر اساس روحیات آنان طراحی شده باشد در میان هیئت‌های ما جایش خالی است.
اخوان گفت: نوجوانی که در هیئتی با مختصاتی که برای او مناسب است وارد می‌شود تربیتی الهی در آن شکل می‌گیرد چرا که با نیت الهی شکل گرفته و با محبت اهل بیت(ع) پیوند می‌خورد.
وی تصریح کرد: ایمان به خدا، کار سخت برای خدا، مسئولیت‌پذیری و محبت اهل بیت، نرم‌افزاری است که خروجی‌اش نوجوان تربیت شده مانند شهید محمد حسین فهمیده می‌شود.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی اظهار کرد: این احساس مسئولیت است که به شهید فهمیده می‌گوید باید جلوی تانک یک تنه بایستد و نگذارد که دشمن پیشروی کند.
وی افزود: بصیرت و دانش هم در این امر مهم است زیرا باید بصیرت وجود داشته باشد تا شخص متوجه شود که در لحظه چه کاری را باید انجام دهد اما ریشه امر، احساس مسئولیت و نیت الهی است.
اخوان خاطرنشان کرد: برخی از نوجوانان امروز ما از این الگوهای اصیل فاصله زیادی گرفته‌اند که این موضوع هم به جامعه و مسئولین و هم به والدین آنها بر‌ می‌گردد.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی با اشاره به اینکه شخصیت نوجوان پیوند تنگاتنگی با جامعه و الگوهایی که اطرافش می‌بیند دارد؛ گفت: نوجوان پیرامون خود را می‌بیند و از شخصیت‌هایی که برایش محبوب هستند تاثیر می‌پذیرد.
وی تصریح کرد: حسین فهمیده هم اگر به این مرتبه رسید به خاطر الگو پذیری از اطرافیانش و مشاهده اخلاص، شجاعت و شب زنده‌داری رزمندگان در جبهه‌ها بود.
اخوان در مورد ارائه الگوی مناسب به نوجوان در جامعه کنونی گفت: همانطور که اهل‌بیت(ع) توصیه کرده‌اند باید هر گروه سنی را با روش خودش تربیت کرد؛ به نوجوانان نیز باید از طریق سرگرمی‌ها و مسائل مورد علاقه‌شان الگو ارائه کرد.
وی اظهار کرد: نوجوان ما الگوی پیرامونی نیاز دارد و در صورتیکه ما این الگو را برایش تدوین و ارائه نکنیم آن را در بازی‌های رایانه‌ای و فیلم‌های سینمایی جست‌وجو می‌کند.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی افزود: امروز صدا و سیمای ما در زمینه کودک و جوان نسبتا قوی عمل می‌کند اما برای نوجوانی که حساسترین سن است تدبیری اندیشیده نشده است.
وی ادامه داد: زمان آن رسیده که مسئولان فرهنگی فکری برای دادن خوراک فکری به نوجوانان از راه‌هایی که آنان می‌پسندند مانند بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت مناسب و قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی آن داشته باشند.
اخوان با اشاره به اینکه در الگو‌سازی برای نوجوانان خیلی ضعیف عمل می‌کنیم؛ گفت: دائما رسانه‌ها در حال ساختن و پخش فیلم در زمینه‌های مختلف خانوادگی و... هستند اما این حساسیت وجود نداشته که فیلم‌هایی با مضامین صحیح برای نوجوانان ساخته شود.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی خاطر‌نشان کرد: تنها الگویی که در رسانه ملی از نوجوان نمایش داده می‌شود در تبلیغات تلویزیونی است که به عنوان مثال یک نوجوان را در حال خوردن چیپس نمایش می‌دهند.
وی تصریح کرد: نوجوان ما وقتی این را می‌بیند این تصویر در ذهنش حک می‌شود که نوجوانی یعنی دنبال این قبیل سرگرمی‌ها راه افتادن و اینجاست که الگویی مانند شهید فهمیده در فضای فرهنگی جامعه ما ذبح می‌شود.
اخوان ادامه داد: یکی از راه‌های الگو‌سازی برای نوجوانان معرفی نوجوانان نخبه و برگزیده و تشکیل جمع‌هایی برای آشنایی عموم نوجوانان با اینهاست.
وی اظهار کرد: همین بحث پارلمان دانش آموزی هم می‌تواند گامی مفید در زمینه ساختن الگوی مناسب برای نوجوانان باشد.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی تصریح کرد: در بحث‌های تربیتی نیز ضعف‌های بسیاری در ادوار مختلف در جامعه ما وجود داشته که به عنوان مثال در یک دوره معاونت تربیتی را به طور کامل از مدارس ما حذف کردند.
وی با تاکید بر پر رنگ کردن نقش روحانیون در تربیت نوجوانان افزود: مهندسین تربیتی در مدارس ما بهتر است روحانیونی باشند که با این فضا سازگاری دارند.
اخوان خاطر‌نشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در سفری که به قم داشته‌اند بر افزایش تعامل روحانیون و آموزش و پرورش تاکید کردند.
وی ادامه داد: حضور روحانی متناسب با نسل جوان در مدارس و شکل گیری رفاقت، دوستی و نزدیکی میان این روحانیون با دانش‌آموزان می‌تواند در جاری ساختن اندیشه‌های شهید محمد حسین فهمیده در ذهن نوجوانان موثر باشد.
مسئول حوزه مطالعات راهبردی و تربیت جهادی در پایان تاکید کرد: این ارتباط باید چهره به چهره باشد و از راه دور نمی‌توان بسیاری از این مفاهیم را به قلب و ذهن مخاطب نوجوان جاری ساخت.
انتهای پیام/ج